Conform Codului de procedura fiscala, orice contribuabil are
dreptul sa faca contestatie in urma unui control fie el de fond sau
inopinat, sau cu tematica.
Contestatia se face impotriva Deciziei de Impunere si nu a Raportului
de inspectie fiscala (acesta din urma facand parte integranta din
decizie), la organul constatator. Urmeaza ca raspuns emiterea unei alte
Decizii (ce nu va data de acelasi organ constatator) prin care se va da
un raspuns asupra problemelor contestate. Acest raspuns nu poate sa
depaseasca termenul de 30 de zile.
Daca nici acest raspuns nu va satisface, sau este doar partial satisfacator,se poate trece la judecata.
Ca prima instanta de judecata in acest caz este tribunalul/sau
instanta imediat superioara , asta in functie de anumite criterii
prevazute in codul de procedura fiscal.
Contestatia este calea administrativa de atac, prevazuta de Codul de
procedura fiscala la titlul IX, impotriva titlului de creanta, precum si
impotriva altor acte administrative fiscale. Un lucru de stiut este ca
baza de impunere si impozitul, taxa sau contributia stabilite prin
decizie de impunere se contesta numai impreuna.
Contestatia se formuleaza doar in scris si va cuprinde in mod obligatoriu:
- datele de identificare a contestatorului;
- obiectul contestatiei;
- motivele de fapt si de drept;
- dovezile pe care se intemeiaza;
- semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia, precum si stampila in cazul persoanelor juridice.
Dovada calitatii de imputernicit al contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii.
Obiectul contestatiei pot fi sumele si masurile stabilite si inscrise
de organul fiscal in titlul de creanta sau in actul administrativ
fiscal atacat precum si refuzul nejustificat de emitere a actului
administrativ fiscal.
Contestatia este scutita de taxa de timbru si se depune la organul
fiscal, respectiv vamal, al carui act administrativ este atacat.
Contestatia trebuie depusa in termen de 30 de zile de la data
comunicarii actului administrativ fiscal atacat, sub sanctiunea
decaderii din acest drept. Totusi contestatia poate fi depusa, in termen
de 3 luni, in cazul in care actul administrativ nu specifica
posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestatiei si
organul fiscal la care se depune contestatia.
Contestatia poate fi retrasa de contestator pana la solutionarea
acesteia insa prin retragere totusi nu se pierde dreptul de a se inainta
o noua contestatie in interiorul termenului general de depunere a
acesteia.
In solutionarea contestatiei, organul competent se pronunta
prin decizie sau dispozitie, acestea fiind definitive in sistemul cailor
administrative de atac.
Introducerea contestatiei nu va suspenda executarea actului
administrativ fiscal insa contribuabilul are dreptul de a cere
suspendarea executarii actului administrativ fiscal, in temeiul Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile ulterioare.
Instanta competenta poate suspenda executarea, daca se depune o cautiune
de pana la 20% din cuantumul sumei contestate, iar in cazul cererilor
al caror obiect nu este evaluabil in bani, o cautiune de pana la 2.000
lei.
Contestatia poate fi admisa, in totalitate sau in parte, ori
respinsa, prin decizie luata de organul competent. In cazul admiterii
contestatiei se decide anularea totala sau partiala a actului atacat.
Contestatia va fi respinsa daca se constata neindeplinirea unei conditii
procedurale, fara a se proceda la analiza pe fond a cauzei.
Decizia luata privind solutionarea contestatiei se comunica
contestatorului, persoanelor introduse, precum si organului fiscal
emitent al actului administrativ atacat. Deciziile emise in solutionarea
contestatiilor pot fi atacate la instanta judecatoreasca de contencios
administrativ competent.
Avocat Coltuc Marius
www.coltuc.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Trimiteti un comentariu: